Jente under stjerneklar himmel en kald kveld

Hvordan ikke fryse på tur!

Jeg var selv bare 19 år da jeg ble sendt til Finnmark for å stå som militærmakt i verdens nordligste militærleir. Oppdraget måtte løses, selv om det blåste kaldt og kvikksølvet viste -30 kuldegrader på 70 grader nord. Det skulle vise seg at ordtaket " Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" er mer sant enn hva de fleste ønsker å innse.

Målet med denne artikkelen er å guide deg gjennom mine egne erfaringer fra det å fryse. Visse av erfaringene krever bare kjøp eller riktig bruk av utstyr, mens andre må jobbes med mentalt, og vil kreve mer innsats og tid. Hvis du ofte sliter med at du fryser på tur, lagre artikkelen til senere, gå igjennom punktene og finn ut hva du må jobbe mer med.

Forberedelser:

Roald Amundsen, første mann til Sydpolen, har ett sitat skrevet om forberedelser 

«Seier venter den som har alt i orden – hell kaller man det.»

Kanskje kjenner du deg igjen i sitatet. Kjæresten din som er såå heldig fordi han alltid er varm eller vennen din som er såå munter mens du går å fryser. Sannheten er den at de har forberedt seg bedre, like mye mentalt som fysisk.

Hvordan forberede seg:

  1. Ha en positiv holdning! Jeg vet det ikke alltid er like lett å se på værmeldingen å tenke: "Dette blir en fantastisk dag, Nå skal jeg ut! woho!"  Men været kan man ikke gjøre stort med, så hold fokuset på hva du faktisk kan ha påvirkningskraft på.

    Som ett eksempel:
    Du skal på skitur, du har ikke sånn 100% lyst, men venninnen din har jo tross alt invitert deg og det ville vært frekt å si nei samme dag. Du ser på værmeldingen at det skal snø, og du kan ikke fatte hvorfor hun ikke har avlyst denne dumme turen. Hadde det bare vært sol...

    Tenker man negativ blir ALT tungt, vanskelig og kroppen retter seg inn etter å ha det kjip. Men ta deg selv i å tenke negativt, se deg selv i speilet å si til deg selv " Så heldig jeg er som har venner som vil tilbringe tid med meg". Får du lurt inn de positive tankene, ser ALT lyst ut, du får bedre utholdenhet og det skal mer til for å stoppe deg enn litt snø og kulde.

    Oppsummert: tenker du positivt, holder du deg faktisk varmere, fordi du ikke gir opp og skylder på alt annet. Du fortsetter å holde deg aktiv, blir du kald på fingrene bytter du til votter eller står førstemann til neste grantre men venninnen din.

    * Dette punktet tar tid å mestre, heng opp en lapp på badet, hvor du minner deg selv på å tenke positivt.
  2. Bruk tid på å pakke: Alltid ha med en sekk på tur, legg den tykkeste genseren du har  og ett par votter i en vanntett pose og lett tilgjengelig. pakk med vann både varmt og kaldt, tørrkaffe/te, en turkopp, nøtter og en sjokoladebit. Som en bonus holder sekken deg varmere enn uten, ettersom den både isolerer og gjør at kroppen din må jobbe hardere. 

    Har du pakket alt? SUPERT! Da gjelder det bare å bruke det du har med deg, ta små slurker av vannet ofte, da rekker kroppen å bruke opp vannet så du slipper å føle på at du må tisse, og kroppen har nok drivstoff til å holde seg varm. Å Fylle på med nøtter og sjokolade i ny og ne, hjelper også kroppen å holde seg varm og i gang.

    Genseren bruker du kun ved lenger stopp, da passer du på å drikke noe varmt også, da kjenner du hvordan varmen sprer seg fra innsiden og ut. Litt forberedelser hjemme kan gi timer med turglede ute.
  3. Sett mål i forkant av turen: Skal du bare frem til den turhytta eller skal du bare nå det vannet, da tåler man å fryse lenger. Det hjelper å ha noe eksternt å holde fokus på, er stier eller skiløypene merket er det en super motivasjon. 
  4. Bruk Ull! Skal du ikke fryse er ull greia! Ikke ullblaning som mange selger. Men invester i 100% ulltøy, mitt ulltøy har vart meg i 6år og det varmer fortsatt like godt, trikset er å vaske på 30grader med milo og ikke unødvendig.

    Ullunderbukse, ull BH for jentene, ullsokker, ullundertøy over og underdel er det som kalles grunnplaggene, disse skal alltid være på 100% sikkert. Er det mindre enn 7- grader ute eller det blåser mye burde du ha en tynn ullgenser utenpå også, med mindre du har en tung sekk. da blir man fort varmere enn man tror.

    Til yttertøy må du ha en vindtett jakke og bukse, gjerne både ett par votter og hansker/vanter da disse er kaldere å bruke etter en stund i marsj. og ett eller annet på hode. Jeg bruker ofte caps i minusgrader og holder hodet varmt med dette. Bare man dekker toppen av hodet holder man på mye varme, men lue er best selvfølgelig. Velg vanntette høye sko som hindrer at du vrikker beinet i ujevnt terreng og beskytter bedre mot kulde.

    *Artikkelen fortsetter etter bilde

På tur:

  1. Ikke bruk opp klærne: I starten av turen, du har gått ut av en varm bil og du merker hvor kaldt det er ute. Det frister å ta på seg den tykkeste genseren man har. Men her gjør mange feil, det beste er å fryse litt i starten. Man går seg fortere varm enn hva man skulle tro, og det er ikke lange stunden man fryser når man holder seg i bevegelse. I værste fall hopp, rist løs og varm opp kroppen som om det er rett før en gymtime på ungdomskolen.

Følger du erfaringene over håper vi virkelig du ikke fryser mer på tur! Ett tips vi glemte å ta med? Del dine erfaringer i kommentarfeltet slik at andre kan lære av deg også.

GOD TUR!!!

Sjekk også ut vårt felttips om hvordan du kan lage enkel middag på tur
Blogg: Enkel middag på tur 

Legg igjen en kommentar

Merk at kommentarer må godkjennes før de publiseres.